maandag 21 november 2011

Interview journalist AD tijdens boekpresentatie

Een journalist van het Algemeen Dagblad zal me tijdens de presentatie op donderdagavond 24 november interviewen over het boek. Dat is interessanter dan een minutenlang durende monoloog. In tien minuten zal hij me stevig aan de tand voelen over Geen les meer. Waarom juist een roman over het onderwijs? Wat is het doel ervan? Wat wil ik er eigenlijk mee bereiken?

Ook zullen we praten over de relatie tussen een roman en de werkelijkheid. Een roman is een roman. Geen weergave van de werkelijkheid. De mensen in het boek bestaan niet in de realiteit, hun ideeën evenmin, hun uitspraken zijn nooit gedaan. Maar het is wel boeiend om er over van gedachten te wisselen. Uiteraard gaan we daarbij in op de al tachtig jaar oude discussie over 'vorm' of 'vent' in de literatuur.

Volgens mijn uitgever behoor ik tot de aanhangers der 'vent': het benadrukken van de maatschappelijke boodschap in het verhaal. Misschien heeft hij gelijk en gaat het mij niet louter om de vorm van het verhaal en het taalgebruik. Aan de lezer om te oordelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten